We zien steeds meer social influencers op de social media kanalen voorbij komen, maar vooral op Instagram is dit een grote trend. Social influencers zijn personen met een grote aanwezigheid op social media, waardoor ze een bepaalde invloed uitoefenen op hun volgers. Deze social influencers delen regelmatig iets uit hun leven, waardoor je een beetje het gevoel hebt dat je ze persoonlijk kent. Zij kunnen hierdoor bijvoorbeeld gemakkelijk bepaalde producten promoten aan hun volgers, dus bedrijven maken hier veelvoudig gebruik van. Zij bieden de social influencers gratis producten aan, die zij vervolgens in hun vlog, insta story of post laten zijn. Doordat zij veel mensen hiermee bereiken, die het gevoel hebben dat ze dichtbij staan, is er een enorm grote kans dat zij deze producten dus ook gaan aanschaffen. Ze komen namelijk modern en hip over. Dit geldt niet alleen voor bepaalde producten, maar ook over bepaalde winkels en restaurants waar zij naartoe gaan.
Het perfecte leven
Echter lijkt het vaak alsof deze social influencers het perfecte leven leiden. Ze laten natuurlijk bepaalde momenten uit hun leven zien, die ze bewust uitlichten. Ze spelen hier op een juiste manier op in, om zo het gewenste effect te krijgen. Hierdoor krijg je niet het goede beeld van iemands leven, omdat je natuurlijk niet alles ziet. Dit kan ook een slechte invloed hebben op mensen. Bijvoorbeeld jonge meisjes die zich nog veel aantrekken van wat anderen zeggen. Ook als iemand bijvoorbeeld op social media deelt wat ze die dag eten, maar vervolgens niet alle tussendoortjes laten zien. Dit kan een slechte invloed hebben op mensen die niet erg blij zijn met hun gewicht.
Micro influencers versus macro influencers
Social influencers kunnen worden onderverdeeld in micro- en macro influencers. Maar wat is nou eigenlijk het verschil? De micro influencers hebben in tegenstelling met de macro influencers minder volgers. Dit zijn vaak personen die niet bekend zijn, maar zelf een eigen netwerk hebben gecreëerd. De macro influencers zijn bijvoorbeeld bekende Nederlanders met een enorm aantal volgers. Het nadeel van deze macro influencers is dat dit niet een bepaalde doelgroep is. Micro influencers hebben namelijk een eigen doelgroep die ze gemakkelijk kunnen bereiken.
Samenwerken met een micro influencer
Voor een bedrijf is het dus ook beter om een samenwerking aan te gaan met een micro influencer. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om iemand te kiezen die geïnteresseerd is in jouw product, zodat deze oprecht in een goed licht wordt neergezet. Bij een samenwerking met een micro influencer heb je als bedrijf persoonlijk contact met deze persoon, terwijl het contact bij de macro influencers vaak via een tussenpersoon gaat. Het is natuurlijk wel fijn om persoonlijk contact te hebben, zodat er een goede samenwerking ontstaat waarbij beide partijen zich goed voelen, maar waardoor het product ook beter wordt begrepen.
Bedrijven en micro influencers
Een mens is er op gericht dat we willen wat anderen hebben. Dit begint al vanaf dat je kind bent. Het onbereikbare is veel interessanter dan het bereikbare. Dit werkt hetzelfde met de influencers. En aangezien de micro influencers dichtbij je staan, wil je ook hebben wat zij hebben. Hierdoor gaat dus het hele balletje rollen en dit is precies wat grote bedrijven willen. Zij maken dus ook steeds meer gebruik van de micro influencers, zodat zij hun producten kunnen promoten. Hierbij geldt dus ook dat het minder belangrijk is om een grotere groep te bereiken met de macro influencers, want de micro influencers bereiken de juiste doelgroep, die daardoor misschien wel groter is.