Social media is natuurlijk super onmisbaar geworden afgelopen jaren en zal zich steeds meer blijven ontwikkelen. Elk jaar zijn er weer nieuwe trends die heel erg populair worden. Kan je je nog voorstellen dat je een aantal jaren geleden geen WhatsApp had? Of dat je naar iemand zijn huistelefoon moest bellen? En dan je sms’jes, waarvan je er bijvoorbeeld maar maximaal 300 had per maand. Nu stuur je met gemak 300 berichtjes per dag, zonder dat je eigenlijk door hebt hoeveel je met je telefoon bezig bent. In deze blog bespreek ik alle trends en ontwikkelingen van dit jaar, zodat je precies weet wat er speelt en wat er komen gaat, zodat je dit misschien zelf ook kan gaan gebruiken.
Social influencers
Allereerst is het belangrijk om te weten social influencers zijn. Deze personen worden ingezet om een product of merk te promoten op hun social media kanalen, waardoor er een grote groep mensen wordt bereikt. Hierdoor kunnen ze veel invloed uitoefenen op hun doelgroep. Let maar eens op of je dit zelf vaak voorbij ziet komen. Dit gebeurt waarschijnlijk vaker dan je denkt, zonder dat je denkt dat er meer achter zit. Zij krijgen dan gewoon iets aangeboden van een bepaald merk, wat zij vervolgens moeten gaan delen zodat veel mensen dit product ook willen gaan gebruiken omdat die influencer dat ook doet.
Instagram stories
Ik merk al aan mezelf dat ik vaker iets op mijn Instagram story post dan op mijn profiel zelf. Het handige van die stories is dat het na 24 uur gewoon weer verdwijnt, maar iedereen heeft het binnen die 24 uur wel gezien. En dat is eigenlijk precies wat je er mee wil bereiken. Iedereen moet weten wat jij aan het doen bent. Eerst kon je alleen via snapchat een story delen die 24 uur bleef staan, tenzij je een persoonlijke snapchat verstuurde, dan was die namelijk al na een aantal seconden verdwenen. Na Snapchat volgde Instagram en even later ook Facebook. Zelfs YouTube en LinkedIn maken gebruik van stories. Nou moet ik hier bij zeggen dat ik zelf nog nooit een Facebook story heb geplaatst, laat staan via de andere kanalen. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar via Instagram vind ik dat gewoon veel leuker.
Instagram belangrijkste social media kanaal
Waar eerder Facebook erg populair was, is dat nu Instagram. Door het snel groeiende publiek op dit kanaal hebben ook de social influencers, die ik in het begin van deze blog beschreef, goed publiek getrokken. Ik gebruik Instagram zelf echt heel veel, terwijl Facebook bij mij alleen wordt gebruikt om op de hoogte gehouden te worden over verschillende evenementen die plaatsvinden.
Bereikbaarheid door chatbots
Doordat steeds meer bedrijven social media gebruiken, is het voor ons steeds makkelijker om deze bedrijven te bereiken. Bijvoorbeeld als we iets online hebben besteld en we nog verdere vragen hebben, of van tevoren meer informatie willen ontvangen over een product. Bedrijven kunnen deze aanvragen niet meer allemaal tegelijk verwerken, terwijl wij dat wel van ze verwachten. Nu is chatbot een opkomende trend die veel wordt gebruik door bedrijven. Zij kunnen namelijk automatisch antwoord geven via Facebook Messenger. Er wordt verwacht dat deze chatbots in de toekomst beter gaan functioneren en op elke vraag een passend antwoord kunnen geven. Handig voor ons, maar ook voor de bedrijven zelf, waarbij veel werk uit handen wordt genomen.
Jouw favoriete kanaal?
Ik ben wel benieuwd of mijn mening over social media met jullie wordt gedeeld, of dat jullie er anders over denken. Heb jij na het lezen van deze blog nog iets wat je wil delen? Of weet je nog een aantal trends die we niet moeten vergeten. Laat ze hieronder weten.